fnctId=profl,fnctNo=57 인물소개 리스트 교수 류호열 상세보기 직위 교수 전화번호 031-670-5312 소속 영미언어문화전공 전공 영어 교육학 연구실 인문사회관 105호 교수소개 교수 류호열 소속 영미언어문화전공 직위 교수 전화번호 031-670-5312 전공 영어 교육학 연구실 인문사회관 105호 이메일 hoyeol@hnu.hankyong.ac.kr 학력 및 경력 University of Florida 박사 University of Kansas 석사 한국외국어대학교 학사 연구실적 및 저서 2014. Negotiation of Meaning in Peer Revision Sessions in a College English Composition Classroom 2013. Status Quo of Teaching English Composition in Korea 2013. Revision Behaviors in a Peer-Reviewed Multi-Draft Writing Context 2013. Great Help or Waste of Time?: Korean College Students' Perception of Peer Revision Activities 2013. Teacher's Guide Middle School English 2 2013. Middle School English 2 2013. Middle School English 3 2013. Middle School English 1 2013. Teacher's Guide Middle School English 1 2012. Road to TOEIC 990 2012. The peer Revision Process as a Tool for Learning Transitive and Intransitive Verbs 2010. Change of Text Structure in Multiple-draft Writing Process 2010. What's the Problem in Teaching English Writing in Secondary Level? 2008. From the Other Side of the Desk: Sixth Graders' Views on Portfolio Assessment 2007. A same composition scoring rubric for different test situations: An exploratory study 2007. 초등학교 영어교육에 있어서 평가의 당위성과 과제 2007. Contrastive Rhetoric from a Korean Perspective 2006. 대학 교양영어의 환경적 요인들에 대한 학습자들의 인식 2006. 한국 대학생들의 영어 설명문에서 수사학적 패턴 2006. Is the process-oriented writing instruction really process-oriented? 2005. 텍스트 구조에 대한 문화적 내용의 영향 2005. 영어작문에의 안내 2004. ESL 학습자들의 과정 중심 영작문에 대한 이해 2004. 의사소통을 위한 영문독해 2004. 고등학교 영어작문 교사용 지도서 2003. 기초 영어학습 과정에서의 의사소통 장애와 장애의 해결 과정 2003. 포스트 과정시대의 과정 중심의 작문 교육: 두 대학생의 작문 과정에 대한 사례 연구 2003. 영어가 세계어화된 상황에서의 문화교육 2003. 고등학교 영어작문 2002. A New Direction of Culture Education in English Education in Korea 2002. English Reading Instruction by Using the Internet 2001. The Effect of Social Cognitive Ability on English Writing Proficiency by English Proficiency Levels 2001. Only Native Cultures in EFL Classrooms? 2000. Learner Autonomy and Classroom Discourse 2000. Three Principles of Teaching Children Writing 2000. A New Direction of Culture Education in English Education in Korea 1999. 영어과 영재교육과정 시안 1999. 고등학교 영어과 수행평가 이론과 실제 1999. The 7th Amendment of English Curriculum in Korea 1999. Teaching of English Composition by Student's Level 1999. 고등학교 공통영어 평가 방법 개선 방안 1998. 국가 교육과정에 근거한 평가 기준 및 도구 개발 연구 1998. First Language Learner's Cognitive Strategy Use and Its Implication to Second Language Learning 1998. EFL Writing and English-Language Proficiency 1998. 중급 영어 쓰기 평가 1998. 올바른 영작문 교육을 위한 몇 가지 제언 1998. 학생들 수준에 따른 영작문 지도 1997. Threshold Level of English Language Proficiency for EFL Writing 교수 박연미 상세보기 직위 교수 전화번호 031-670-5314 소속 영미언어문화전공 전공 영어학(통사론) 연구실 인문사회관 106호 교수소개 교수 박연미 소속 영미언어문화전공 직위 교수 전화번호 031-670-5314 전공 영어학(통사론) 연구실 인문사회관 106호 이메일 ympark@hknu.ac.kr 학력 및 경력 University of Wisconsin (UW-Madison) Linguistics Ph.D. University of Michigan Linguistics M.A 이화여자대학교 영어영문학과 문학사 연구실적 및 저서 2021. On the Syntactic Status of English Dative Alternation. The Mirae Journal of English Language and Literature 26(3):431-449. [KCI] 2020. A Unidirectionality of Derivational Relationship in the English Dative Alternation. The Mirae Journal of English Language and Literature 25(3):257-276. [KCI] 2019. A Lexical Feature-based Analysis for the English Dative Alternation. The Mirae Journal of English Language and Literature 24(4):167-183. [KCI] 2019. A Morhosyntactic Analysis for Bare-NP Adverbs. The Mirae Journal of English Language and Literature 24(1):267-283. [KCI] 2018. (공저) High School English. 교육부 검정도서. 비상출판사. 2018. (공저) High School English I 교육부 검정도서. 비상출판사. 2018. (공저) High School English Teacher's Guide. 비상출판사. 2018. (공저) 완자 자습서 High School English. 비상출판사. 2018. (공저) 내공의 힘 평가문제집 High School English I. 비상출판사. 2017. A Covert Comitative Analysis for Partial Control Revisited. The Mirae Journal of English Language and Literature 22(4):187-204. [KCI] 2016. On the Syntactic Status of the NP1-for-NP2 Sequence. 영어영문학 21(4):195-211. [KCI] 2015. On Defective Intervention. 언어연구 31(3):645-662. [KCI] 2015. The Movement Theory of Control Revisited: Commentary on Wood (2012). 영어영문학 20(1):531-544. [KCI] 2014. (공저) College Readings. 제이케이글로벌. 2014. AGREE의 개념적 타당성에 반하여. 언어연구 30(1):107-126. [KCI] 2013. 뇌와 언어능력. 언어학연구 18(3):35-49. [KCI] 2013. 복사이론의 위상 연구. 언어연구 29(2):225-244. [KCI] 2012. Case As an Irreducible Feature. 언어연구 26(3):73-89. [KCI] 2012. (공저) GB이론과 최소주의 (GB-Theory and Minimalism). 도서출판 동인. 2012. (공저) Road to TOEIC 990. 브레인하우스. -2011. A Remark on the Remnant Movement Analysis of Gapping. 영어학 11(3):811-827. [KCI] 2011. (공저) 최소주의와 다위니즘 (Minimalism and Darwinism). 도서출판 동인. 2011. (공저) TOEIC Essentials. 브레인하우스. 2011. (공저) 초점과 생략 (Focus and Ellipsis). 도서출판 동인 2011. 핵심 영어통사론 (Core English Syntax). 도서출판 아진. 2011. (공저) 이슈리딩 2. (Issue Reading 2). JP Publishing. 2011. (공저) 국면과 접합면(Phase and Interfaces). 도서출판 동인. 2011. 핵심영어 통사론 (Core English Syntax). 도서출판 아진. -2010. On the VP-Focus Phrase. 언어연구 26(3):551-567. [KCI] 2010. 학습자 중심 학습에 미치는 웹기반학습의 효과성에 관한 사례연구. 언어학 연구 15(2):155-168. [KCI] 2010. 이슈리딩 1 (Issue Reading 1). JP Publishing. 2010. (공저) 영어통사원리 (Principles of English Syntax). 도서출판 아진 2009. (공저) 초점과 생략 (Focus and Ellipsis). 도서출판 동인 2008. On the EPP-less Movement Analysis. 언어연구 23(4):683-700. [KCI] 2007. (공저) 최소주의에서의 부사인허조건 (Adverb Licensing in Minimalism). 도서출판 동인. -2009. (공저) TOEIC Essentials. 브레인하우스. 2009. On Voice Mismatches in Ellipsis. 언어연구 25(2):247-260. [KCI] 2008. On the EPP-less Movement Analysis. 언어연구 23(4). [KCI] 2008. (공저) 통사구조의 습득 (Acquisition of Syntactic Structures) 도서출판 동인. 2007. A Loophole of the EPP-less Movement Analysis 생성문법연구 17(4):667-676. [KCI] 2007. (공저) 최소주의 통사론 이해 (Understanding Minimalist). 도서출판 동인. 2007. (공저) 생물언어학과 Chomsky 이해 (Understanding Chomsky and Biolinguistics). 도서출판 동인 2006. (공저) 언어설계와 국면. 도서출판 동인 2006. (공저) Chomsky의 언어과학. 도서출판 동인 교수 최정선 상세보기 직위 교수 전화번호 031-670-5315 소속 영미언어문화전공 전공 영미문학 연구실 인문사회관 107호 교수소개 교수 최정선 소속 영미언어문화전공 직위 교수 전화번호 031-670-5315 전공 영미문학 연구실 인문사회관 107호 이메일 jsch95@hknu.ac.kr 학력 및 경력 State University of New York at Buffalo 박사 연세대학교 석사 연세대학교 학사 연구실적 및 저서 2022. 9. 「영국소설에 나타난 영국식 정원」. 영미문학교육. 2020. 4. 「대학교에서 미국소설로 <영문읽기> 가르치기」. 영미문학교육. 2019.12. 「20세기 미국소설 강의」(공저). 신아사. 2019. 4. 「영국소설로 영국문화 가르치기」. 영미문학교육. 2016. 12. 문학교육을 위한 영화의 활용: 스콧 피츠제럴드의 『위대한 개츠비』와 바즈 루어만의 〈위대한 개츠비〉를 비교한 수업 사례. 영미문학교육 2014. 9. 「미국소설로 미국문화 가르치기」. 영미문학교육 2011. 6. The Mayor of Casterbridge: Human Suffering in the Victorian Patriarchy. Journal of British & American Studies. 2011. 4. Ambiguities of Booker T. Washington’s Subject Position: Strategy of Survival in Up From Slavery. 근대영미소설. 2010. 8. Edith Wharton’s Summer: Charity Royall’s Initiation and Dynamics of Spaces. 근대영미소설. 2010. 6. 「대학교에서 영미아동문학 가르치기」. 영미문학교육. 2008. 12. 「대학원에서 미국 소설 강의하기: 강의 사례와 구체적 쟁점」. Journal of British & American Studies. 2007. 12. 「원작과 영화의 비교를 통한 영미문학교육: 『위대한 개츠비』의 경우」. 영미문학교육. 2007. 5. 「헨리 제임스의 여인의 초상: 이자벨 아처의 선택과 결말의 해석문제」. 근대영미소설. 2006. 6. John Steinbeck's The Grapes of Wrath: Home-Seeking and the Ambiguity of the Ending. Journal of British & American Stdies 2005.12. 「사이버 상에서 "영문학입문" 가르치기」. 『영미문학교육』. 2005.11. 「헨리제임스의 후기 작품에 나타나는 분열적 현상으로서 자아 연구」. 『근대영미소설』. 부교수 안미연 상세보기 직위 부교수 전화번호 031-670-5313 소속 영미언어문화전공 전공 영어학(음성음운론) 연구실 인문사회관 109호 교수소개 부교수 안미연 소속 영미언어문화전공 직위 부교수 전화번호 031-670-5313 전공 영어학(음성음운론) 연구실 인문사회관 109호 이메일 mahn@hknu.ac.kr 연구실적 및 저서 2017. An Acoustic Study of the Word-final Lateral Approximant in Korean. Language Research. Vol. 53, No. 2: 231-245. Publish: August 31, 2017. ISSN: 0254-4474 2016. A Comparative Study of Lateral Approximant: General American vs. Metropolitan French. Language Research. Vol. 52, No. 2: 197-212. Publish: August 31, 2016. ISSN: 0254-4474 2015c. Lexical Status and the Degree of /l/-darkening. Journal of Korean Society of Speech Sciences. Vol. 7, No. 3: 73-78. Publish: September 30, 2015. ISSN: 2005-8063 2015b. Acoustic Properties of Korean Fricatives and Post-fricative Vowels. Studies in Phonetics, Phonology and Morphology. Vol. 21, No. 2: 245-256. Publish: August 31, 2015. ISSN: 1226-8690 2015a. Phonologically Governed Allomorph Selection: The choice of -ce/-cy in English based on stress and syllable structure. Language Research. Vol. 51, No. 2: 301-318. Publish: August 31, 2015. ISSN: 0254-4474 2014b. Prosodic Structure and Lexical Preferences in Allomorph Selection. Language Research. Vol. 50, No. 1: 77-89. Publish: April 30, 2014. ISSN: 0254-4474 2014a. Comparative Markedness in Korean Palatalization. Studies in Phonetics, Phonology and Morphology. Vol. 20, No. 1: 99-112. Publish: April 30, 2014. ISSN: 1226-8690 2013. Selective Perceptual Epenthesis in English to Korean Preconsonantal /s/ Adaptation. Proceedings of the Forty-Second Annual Meeting of the North East Linguistic Society (NELS 42). University of Toronto, Stefan Keine and Shayne Sloggett eds. Vol.1:15-24. Publish: May, 10, 2013. ISBN: 1484948734. Publish: May 10, 2013. 전공주임교수 정은선 상세보기 직위 전공주임교수 전화번호 031-670-5311 소속 영미언어문화전공 전공 심리언어학 연구실 인문사회관 104호 교수소개 전공주임교수 정은선 소속 영미언어문화전공 직위 전공주임교수 전화번호 031-670-5311 전공 심리언어학 연구실 인문사회관 104호 이메일 echung@hknu.ac.kr 학력 및 경력 학력 연세대학교 영어영문학과 문학사 Harvard Graduate School of Education, M.Ed University of Illinois at Urbana-Champaign, Linguistics M.A University of Illinois at Urbana-Champaign, Linguistics Ph.D. 연구실적 및 저서 연구실적 Chung, E. S. (in press). Second language processing of errors in Korean-to-English machine-translated output. Language Learning and Technology https://doi.org/10.35542/osf.io/y4q35 Chung, E. S. & J-A. Shin (2022). Native and second language processing of quantifier scope ambiguity. Second Language Research. https://doi.org/10.1177/02676583221079741 Chung, E. S. & E-K. Lee (2021). Planning case marking information in language production. Korean Journal of Linguistics, 46(2): 237-257. DOI : 10.18855/lisoko.2021.46.2.001 Chung, E. S. & S. Ahn (2021). The effect of using machine translation on linguistic features in L2 writing across proficiency levels and text genres. Computer Assisted Language Learning. http://dx.doi.org/10.1080/09588221.2020.1871029 Chung, E. S. (2020). Acquisition of Differential Object Marking in Korean. In Mardale, A. & S. Montrul (Eds.), The Acquisition of Differential Object Marking (pp.343-365). Series Trends in Language Acquisition Research [TiLAR 26]. Amsterdam: John Benjamins. Ahn, S. & E. S. Chung (2020). Students’ perceptions of the use of online machine translation in L2 writing. Multimedia-Assisted Language Learning, 23(2): 10-35. Chung, E. S. (2020). The effect of L2 proficiency on post-editing machine translated texts. The Journal of Asia TEFL 17(1): 182-193. Chung, E. S. & S. Ahn (2019). Examining cloze tests as a measure of linguistic complexity in L2 writing. Language Research 55 (3): 627-649. Chung, E. S. (2019). The role of parental support in heritage language maintenance of Korean-Americans. Journal of British and American Studies 45: 101-130. Chung, E. S. (2019). Developing oral language skills through poetry. Modern English Teacher 28(1): 42-45. Chung, E. S. (2018). Long-form negation in adult Korean heritage speakers. Bilingual Research 72: 255-280. Chung, E. S. (2018). Second and heritage language acquisition of Korean case drop. Bilingualism: Language and Cognition 21(1):63-79. Chung, E. S. & E-K. Lee (2017). Morpho-syntactic processing of Korean case-marking and case drop. Linguistic Research 34(2): 191-204. Chung, E. S. (2015). Challenging a single-factor analysis of case drop in Korean. Language and Information 19: 1-18. Chung, E. S. (2015). The acquisition of case drop in child Korean. Language and Linguistics 68: 117-148. Chung, E. S. (2013). Sources of difficulty in L2 scope judgments. Second Language Research 29(3): 285-310. 초빙교원 레슬리 길버트 졸도스 상세보기 직위 초빙교원 전화번호 031-670-5316 소속 영미언어문화전공 전공 Linguistics 연구실 인문사회관 108호 교수소개 초빙교원 레슬리 길버트 졸도스 소속 영미언어문화전공 직위 초빙교원 전화번호 031-670-5316 전공 Linguistics 연구실 인문사회관 108호 이메일 lgz@hknu.ac.kr 학력 및 경력 Simon Fraser University M.A Simon Fraser University B.A 초빙교원 올리바스 린드로스 스피리던 상세보기 직위 초빙교원 전화번호 031-670-5318 소속 영미언어문화전공 전공 통번역 연구실 인문사회관 103호 교수소개 초빙교원 올리바스 린드로스 스피리던 소속 영미언어문화전공 직위 초빙교원 전화번호 031-670-5318 전공 통번역 연구실 인문사회관 103호 이메일 leo@hknu.ac.kr 학력 및 경력 중앙대학교 석사 초빙교원 피터머빈 데클러크 상세보기 직위 초빙교원 전화번호 031-670-5317 소속 영미언어문화전공 전공 TESOL 연구실 인문사회관 502호 교수소개 초빙교원 피터머빈 데클러크 소속 영미언어문화전공 직위 초빙교원 전화번호 031-670-5317 전공 TESOL 연구실 인문사회관 502호 이메일 ptddur@gmail.com 학력 및 경력 Birmingham M.A